Arvosteluja

Helsingin Sanomat 21.3.2015

Promootiokantaatit 19.03.2015
Akateeminen Laulu & Ylioppilaskunnan Soittajat
Murdvee/Ananian-Cooper

"Akateemisen Laulun ja Ylioppilaskunnan Soittajien konsertti Helsingin yliopiston juhlasalissa, joht. Edward Ananian–Cooper ja Mikk Murdvee; solisteina Saara Kiiveri (sopraano), Riikka Siltanen (mezzosopraano) ja Mikko Sateila (tenori). – Faltin, Sibelius.
Yliopiston juhlasalissa koettiin mieltä ylentävä, yli sadan vuoden takaista kasvatusoptimismia julistava konsertti.
Yliopiston musiikinopettajan virassa 1871–96 toimineen Richard Faltinin Kantaatti tohtorin- ja maisterinvihkijäisissä 31. päivänä toukokuuta 1890 perustuu Kaarle Krohnin kalevalais-kansalliseen tekstiin. Siitä singahti esiin tuon tuosta kuoron kajauttama "Takokaa" velvoitteena nuorisolle.
Huipennuksissa tarvittiin lautasia ja vaskia painottamaan sanoman tärkeyttä. Musiikista välittyi Faltinin vankka saksalainen ammattitaito, joka korvaa osin puuttuvaa keksintää.
Faltin ansaitsi esille noston: harva häntä on kuullut koskaan.
Kun päästiin virkaa 1894–96 hoitaneen Jean Sibeliuksen promootiokantaattiin 31.5.1894 Kasimir Lönnbohmin tekstiin, tunnelma muuttui kuin taikasauvalla!
Orkesterista löytyi kihelmöiviä yksityiskohtia, musiikissa oli rientoa. Päätöskuoro "Nouse, kansa kaikki, hengen työhön" nosti iskevyydellään kuulijan korkeuksiin!
Akateemiset musiikkivoimat solisteineen ja johtajineen olivat harjoittaneet esittäjistön kelpo kuntoon, mikä osaltaan viritti juhlahetken." 
Veijo Murtomäki

 

Hufvudstadsbladet 21.3.2015

Promootiokantaatit 19.03.2015
Akateeminen Laulu & Ylioppilaskunnan Soittajat
Murdvee/Ananian-Cooper

"Ylioppilaskunnan soittajat och Akateeminen Laulu gjorde båda ett mestadels gott jobb i bägge verken under ledning av relativt nya AL-dirigenten Edward Ananian-Cooper och YS-dirigenten Mikk Murdvee..." - Wilhelm Kvist

 

Sulasol 1/2014, 19.1.2014

Ääniaaltoja
Akateeminen Laulu
joht. Ruut Kiiski
Fuga 9365
äänitys Enno Mäemets, Editroom Oy

"Akateeminen Laulu on 60 vuoden ajan rikastuttanut suomalaista kuoroelämää tehden merkittävää työtä pääasiassa suurimuotoisten kuoroteosten parissa. 60-vuotisäänitteellään Akateeminen Laulu esittelee meriaiheista musiikkia ja täten heijastelee kuoron juhlavuoden Itämeri-teemaa.

Suurena sekakuorona Akateeminen Laulu soi pianoissa pehmeästi ja taipuu notkeasti johtajansa tahtoon ja viimeisteltyihin tulkintoihin. Yleisilme on siis hyvin miellyttävä ja antaa kuvan taitavasta kuorosta. Muutama pienoinen eriaikaisuus ja läpituleva yksilön ääni ottavat korvaan, mutta eivät sotke kokonaisuutta. Kuoron sointi fortessa on minun makuuni liian kova – jos sitä vain saisi pyöristettyä hieman...

Äänitteen ohjelmisto on mielenkiintoinen ja hyvin esitetty. Levyvihkonen on tyylikäs ja informatiivinen – voi kun olisi myös ne kustantajatiedot tulleet mukaan!"
- Reijo Kekkonen

 

Hufvudstadsbladet 11.3.2012

Joonas Kokkonen, Requiem
W.A. Mozart, Ave verum corpus

Akateeminen Laulu ja Murtosointu -kuorot Kirkko soikoon! -konsertissa Johanneksenkirkossa 8.3.2012
Helsingin kaupunginorkesteri
John Storgårds, kapellimestari
Annami Hylkilä, sopraano
Tommi Hakala, baritoni
Kuorojen valmennus, Ruut Kiiski ja Seppo Murto

"...Joonas Kokkonens Requiem, skrivet till hustrun Maija Kokkonens minne, är en klassiker och trots att Vredens dag (Dies Irae) lyser med sin frånvaro är verket genomgående dramatiskt, stundvis rentav övermäktigt. Requiemet fick här ett fint framförande tillsammans med förstklassiga solisterna Annami Hylkilä och Tommi Hakala och den slagkraftiga kören sammansatt av körerna Akateeminen Laulu och Murtosointu. Mozart var något av en främmande fågel på ett konsertprogram som annars fokuserade på samtida kyrkomusik. Ave verum corpus fungerade dock som lämplig avrundning på en fint upplagd konsert." - Wilhelm Kvist


Helsingin Sanomat 6.11.2010

Gabriel Fauré, Requiem

Akateeminen Laulu ja Ylioppilaskunnan Soittajat Johanneksenkirkossa 4.11.2010
Mikk Murdvee, kapellimestari
Sirkka Lampimäki, sopraano
Jorma Hynninen, baritoni
Kuoron valmennus Ruut Kiiski

"...Juuri tällaisen sielunmessun Fauré halusikin säveltää: intiimin, rauhallisen ja hellän. Se on täysi vastakohta Hector Berliozin ääridramaattiselle, mahtipontiselle Requiemille, jonka kuolemankauhuja Fauré inhosi...

...Akateeminen Laulu on sitten viime kuuleman kehittänyt paljon sointiaan. Ääniryhmät oli viritetty kuulaan kantaviksi, ja laulu hengitti puhtaasti ja luontevan melodisesti, ilman pakonomaista puskemista..." - Hannu-Ilari Lampila